Prepojenie vedeckých dôkazov a praxe

Vo všeobecnosti máme tendenciu hodnotiť a interpretovať informácie, ktoré posilňujú naše presvedčenie. Preceňujeme informácie, ktoré podporujú naše presvedčenie, a ignorujeme informácie, ktoré sú s naším presvedčením v rozpore. Ide o normálny jav, ktorý pozorujeme u každého z nás a ktorý sa nazýva CONFIRMATION BIAS. Tento jav ovplyvňuje našu klinickú prax.

Klinické pozorovanie

Predpokladajme, že liečime pacienta určitou intervenciou. Pacient nás niekoľkokrát navštívi a po troch týždňoch sa jeho stav výrazne zlepší. Najjednoduchšia interpretácia je, že to, čo sme urobili, bolo účinné. Problém je v tom, že zlepšenie môže, ale nemusí byť spôsobené liečbou. Existuje zásadný rozdiel medzi zmenou výsledku (klinická zmena pozorovaná v priebehu času) a účinkom liečby (klinická zmena v priebehu času, ktorá je spôsobená liečbou). V praxi pozorujeme zmenu výsledku pacienta po 3 týždňoch, ale len časť tejto zmeny je spôsobená účinkom liečby/podaného zásahu. K pozorovanej zmene prispieva viacero faktorov vrátane tých, ktoré sú uvedené nižšie:

Natural history
Mnohé stavy sa úplne alebo do určitej miery vyriešia samé (najmä akútne stavy). Napríklad u pacienta, ktorý sa deň po podvrtnutí členka dostaví s bolesťou, opuchom a obmedzenou funkčnosťou, sa tieto príznaky v priebehu nasledujúcich dvoch týždňov zlepšia. Platí to bez ohľadu na to, či pacient podstúpi intenzívnu liečbu, minimálnu liečbu, neúčinnú liečbu alebo žiadnu liečbu. Je potrebné dodať, že pomyselná hodnota zlepšenia v dôsledku prirodzenej progresie sa môže v jednotlivých prípadoch líšiť.

Regresia k priemeru
Mnohé ochorenia majú epizodický alebo kolísavý priebeh. Pacienti nemajú väčšinu času žiadne (alebo len mierne) príznaky, ktoré sa striedajú s rôznymi vzplanutiami. Bežným príkladom sú bolesti chrbta a krku. Ľudia s týmito problémami zvyčajne vyhľadajú pomoc, keď sú príznaky najhoršie. Po takýchto vzplanutiach pravdepodobne opäť nasleduje zmiernenie príznakov. V praxi to znamená, že stav sa po návšteve odborníka zlepší bez ohľadu na zásah.

Účinky placeba
Placebo účinky sú s najväčšou pravdepodobnosťou spôsobené manipuláciou s očakávaniami pacienta a/alebo klasickým podmieňovaním. Bez ohľadu na mechanizmus sú placebo efekty spojené s účinkom konkrétnej intervencie.

Zdvorilí pacienti
Terapeut pri svojej práci nadväzuje vzťah s pacientom. To môže viesť k tomu, že mnohí pacienti nechcú svojho terapeuta "sklamať" tým, že nereagujú na jeho snahu pomôcť im. Aj to môže skresľovať uvádzané výsledky - môžu mať pocit, že sa ich stav zlepšil, alebo tvrdiť, že sa zlepšil viac, ako sa v skutočnosti zlepšil.

Prax založená na dôkazoch (EBP) neodmieta klinické skúsenosti (profesionálne skúsenosti). Pri hodnotení a používaní informácií je však dôležité brať do úvahy možné zaujatosti. EBP tiež nie je o vyberaní toho, čo považujeme za užitočné z publikovaných štúdií. Ako klinickí lekári musíme pre správnu prax uznať možnosť vnímania zaujatosti v informáciách, ktoré dostávame, a to by sa malo týkať tak našich klinických skúseností, ako aj informácií z výskumu.

"Existuje mylná predstava, že EBP sa snaží preložiť klinické rozhodovanie do kuchárskej knihy. V skutočnosti je EBP výzvou pre lekárov, aby akceptovali chyby vo svojom myslení a rozpoznali svoje vlastné predsudky, a vyžaduje od nich, aby si osvojili zručnosti pri hľadaní, hodnotení a začleňovaní vedeckých dôkazov do svojej praxe."

KAMPER, Steven J. Engaging with research: linking evidence with practice (Zapojenie do výskumu: prepojenie dôkazov s praxou). journal of orthopaedic & sports physical therapy, 2018, 48.6: 512-513.