Porovnanie účinnosti liečby patelofemorálnej bolesti (bežecké koleno): Čo funguje najlepšie?

- zahrnuté 22 RCT
- celkom 1472 probandov s PFP

 

Cieľom štúdie bolo preskúmať účinnosť rôznych spôsobov konzervatívnej liečby bolesti v oblasti kolenného kĺbu (PatelloFemoral Pain - PFP). Údaje boli získané z randomizovaných kontrolovaných štúdií (RCT) hodnotiacich rôzne spôsoby liečby PFP. Primárnym výsledným ukazovateľom bolo "akékoľvek zlepšenie" merané pomocou stupnice globálneho hodnotenia zmien (poznámka redakcie: taká vylepšená stupnica VAS). Zahrnuté štúdie obsahovali cvičebné programy s minimálnou dĺžkou 6 týždňov.

Medzi skúmané intervencie patrili jednotlivo, alebo v kombinácii:

Edukácia, cvičenie, ortopedické vložky, tejpovanie/mobilizácia pately a kontrolná skupina bez intervencie - „počkáme a uvidíme“.
Vedci zistili, že edukácia v kombinácii s fyzioterapiou (cvičenie a ortopedické vložky, alebo patelárne tejpovanie/mobilizácia pately) bola najúčinnejšou intervenciou po 3 mesiacoch. Po 12 mesiacoch však priniesla edukácia, alebo edukácia v kombinácii s rôznymi liečebnými postupmi podobnú mieru zlepšenia. Analýza naznačila, že všetky liečebné postupy boli lepšie ako prístup „počkáme a uvidíme“, keď účastníci nepodstúpili žiadnu liečbu.

- edukácia vo všetkých štúdiách zahŕňala informácie o PFP, informácie o bolesti a pokyny, ako zvládať aktivitu v kontexte bolesti bez toho, aby bolo nutné prestať cvičiť.

Vedci ďalej spomínajú, že pokiaľ je zvolený odporový cvičebný program, konkrétny typ predpísaných cvikov nemusí byť tak dôležitý, ako sa predtým myslelo. Cvičebné programy zahŕňali prevažne posilňovacie cviky na bedrá, koleno alebo bedra aj koleno dohromady. To dáva klinikom príležitosť navrhnúť spoločne so svojim pacientom individuálny recept.

Ďalší prínos pridania tejpovania/mobilizácie jabĺčka do cvičebného programu nie je v súčasnosti známy. Zdieľané rozhodovanie medzi pacientom a jeho ošetrujúcim terapeutom by malo byť vodítkom pre pridanie cvičenia k edukácii. Zdá sa, že ortopedické vložky nemajú prídavný účinok na edukáciu a cvičenie. Na druhú stranu vložky a edukácia v kombinácii mali podobný efekt ako kombinácia cvičení, edukácia a terapia v oblasti jabĺčka. To zdôrazňuje dva rôzne liečebné prístupy s rôznou časovou náročnosťou, ktoré sa zdajú byť podobne účinné.

Intervencie pridané k edukácii majú vplyv na mieru bolestivosti prevažne v prvých mesiacoch liečby. Pridané intervencie môžeme voliť na základe spoločného rozhodovania s klientom.

Zdroj:

WINTERS, Marinus, et al. Comparative effectiveness of treatments for patellofemoral pain: a living systematic review with network meta-analysis. British journal of sports medicine, 2021, 55.7: 369-377.